Proiect de prevenire a violenței și infracțiunilor în mediul școlar
"Împreună prindem curaj"
Împreună prindem curaj
Perioada de implementare: octombrie 2024-mai 2025.
Comportamentele agresive și violența tind să devină o problemă majoră a societății de azi. Agresivitatea este prezentă în toate mediile, implicând costuri sociale ridicate. Conceptul de violență este definit în raport cu noțiunea de agresivitate, majoritatea abordărilor considerând că agresivitatea este specifică instinctului, iar violența provine mai mult din influențele culturale, din contextele în care își trăiește experiențele individul, precum și din educația primită de acesta.
Obiectivele programului ce urmează a fi desfășurat sunt:
Unitățile de învățământ sunt încurajate și susținute să adere la desfășurarea Proiectului, ,,ÎMPREUNĂ PRINDEM CURAJ”, program care are ca scop prevenirea apariției și dezvoltării comportamentelor agresive, faptelor de violență și infracțiune în mediul școlar. Activitățile din cadrul proiectului se vor derula pe parcursul anului școlar 2024-2025 și pot fi organizate atât în cadrul școlar sau extrașcolar, cât și în săptămâna ,,Școala Altfel”.
Grupul țintă este format din preșcolari, elevi din învățământul primar, gimnazial, liceal și postliceal, părinții/ familiile preșcolarilor și elevilor.
Proceduri și anunțuri
Rezultatele proiectelor înscrise la Programul de prevenire a violenței și infracțiunilor în mediul școlar "Împreună prindem curaj"
Anunț pentru unitățile de învățământ din județul Maramureș cu privire la modul de înscriere și participare la Programul de prevenire a violenței și infracțiunilor în mediul școlar "Împreună prindem curaj"
Ordinul ministrului educației de aprobare a Programul de prevenire a violenței și infracțiunilor în mediul școlar "Împreună prindem curaj"
Anexa 1 la Ordinul ministrului educației nr. 6196/2024 privnd detaliile Programulului de prevenire a violenței și infracțiunilor în mediul școlar "Împreună prindem curaj"
Formular de înscriere pentru unitățile de învățământ din județul Maramureș în Programul de prevenire a violenței și infracțiunilor în mediul școlar "Împreună prindem curaj"
Formular de raportare pentru unitățile de învățământ din județul Maramureș în Programul de prevenire a violenței și infracțiunilor în mediul școlar "Împreună prindem curaj"
Prezentarea proiectului
Programul de prevenire a violenţei şi infracţiunilor în mediul şcolar „ÎMPREUNĂ PRINDEM CURAJ’’, care se va desfăşura pe parcursul anului şcolar 2023-2024.
În perioada noiembrie 2023 – august 2024, se desfăşoară în toate judeţele ţării şi în municipiul Bucureşti programul de prevenire a violenţei şi infracţiunilor în mediul şcolar denumit „ÎMPREUNĂ PRINDEM CURAJ”. Acest program, aprobat prin OME Nr. 6631/10.11.2023 (disponibil la https://edu.ro/anti_violenta), se concentrează pe sprijinirea şcolilor pentru crearea unui mediu sigur şi propice învăţării.
Implementarea şi coordonarea acestui program la nivel judeţean revin Inspectoratului Şcolar Județean Maramureș şi Centrului Județean de Resurse și Asistenţă Educaţională Maramureș. Aceste instituţii vor oferi sprijin unităţilor de învăţământ în scrierea şi implementarea proiectelor de prevenire a violenţei, conform prevederilor din ordinul menţionat anterior.
Fiecare proiect şcolar poate primi finanţare în valoare de maximum 4.000 de lei, iar bugetul total al programului este alocat de Ministerul Educaţiei prin Mecanismul Naţional de Susţinere a Prevenirii Criminalităţii, gestionat de Agenţia Naţională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate.
Vă încurajăm să vă implicaţi în acest program conform calendarului de activităţi specificat în ordin. Vă atașăm documentele necesare pentru înscrierea în acest program, în vederea accesării de fonduri pentru proiecte destinate prevenirii violenţei.
Datorită varietăţii activităţilor şi cheltuielilor eligibile, a procesului simplu şi rapid de selecţie a proiectelor, vă invităm să iniţiați proiecte adaptate nevoilor şi particularităţilor şcolii, elevilor şi comunităţii. Încurajăm, de asemenea, colaborările cu organizaţii nonguvernamentale, instituţii publice şi alte entităţi.
Pentru o diseminare eficientă a informaţiilor, vom organiza întâlniri online cu directorii unităţilor de învăţământ preuniversitar şi cu toţi consilierii şcolari. Aceste întâlniri sunt menite să prezinte detaliat programul „ÎMPREUNĂ PRINDEM CURAJ” şi să se identifice rapid nevoile comunităţii şcolare în prevenirea violenţei, in vederea aplicării pentru finanţare şi implementarea programului.
Una dintre condiţiile esenţiale pentru o învăţare eficientă este asigurarea unui climat sigur şi confortabil. Atât adulţii, cât şi copiii au nevoie de un mediu lipsit de ameninţări pentru a putea învăţa. Dorim ca proiectele şcolare dezvoltate în cadrul programului „Împreună prindem curaj” să devină punctul de plecare al unei adevărate campanii naţionale de prevenire a violenţei în mediul şcolar, crescând anual pentru a implica fiecare actor din cadrul şcolii în crearea şi menţinerea unei atmosfere propice învăţării.
Activități unitați școlare
− mediul școlar trebuie să fie un loc sigur și stimulativ pentru elevi; violența, în toate formele ei poate crea un climat toxic care ar afecta negativ învățarea și dezvoltarea personală a elevilor;
− mediul școlar trebuie să fie un loc care contribuie la formarea unor cetățeni responsabili și empatici, prin oferirea unor instrumente prin care elevii să învețe să-și gestioneze emoțiilor, să comunice eficient( nu doar off-line, dar și online) și să dezvolte empatie;
− violența(în toate formele ei) poate avea consecințe pe termen lung asupra sănătății mentale a elevilor;
− o educație orientată pe prevenție, prin promovarea valorilor precum respectul, toleranța și înțelegerea diferențelor, contribuie la reducerea fenomenului de bullying;
− educația este un efort comun, fiind necesară implicare părinților și a comunității în ansamblu;
− nu este doar o inițiativă necesară, ci o investiție în viitorul societății, prin dezvoltarea abilităților sociale și emoționale, prin promovarea unei culturi a respectului și oferirea suportului necesar.
A1. Program de formare dedicat cadrelor didactice – managementul clasei
A2. Program de dezvoltare a abilităților socio-emoționale a cadrelor didactice, personalului auxiliar și nedidactic
A3. Program de dezvoltare a abilităților socio-emoționale a elevilor prin consiliere individuală sau colectivă
A4. Participarea echipei de conducere a școlii la programul: Abordări restaurative – procese, proceduri, rutine la nivelul școlii care susțin crearea, menținerea și repararea sănătoasă a relațiilor
A5. Conferința proiectului P.A.C.T.
A6. Activitate psihopedagogică pentru prevenirea violentei la nivel de UPJ
A7. Vizite la Penitenciarul Baia Mare
A8. Lansare blog proiect proiectulpact.wordpress.com
A.9 Concurs/expoziție tematică
La nivelul școlii există procese/proceduri/rutine care sprijină construirea și menținerea de relații sănătoase și de management a conflictelor atunci când este cazul
- 75 cadre didactice și personal auxiliar și nedidactic și-au îmbunătățit abilitățile de comunicare, lucru în echipă, management al conflictelor
- 65 cadre didactice și-au îmbunătățit abilitățile de management a clasei
- 750 elevi și-au îmbunătățit abilitățile socio-emoționale, cu accent pe identificarea emoțiilor și auto-reglare emoțională, comunicare, management a conflictelor
- 40 elevi primesc tricouri cu logo proiect
- 8 elevi primesc premii conform proiectului și bugetului alocat.